Expozitia „Infinity Mirrors” a japonezei Kusama redeschide dezbaterea despre arta selfie

Cel mai greu de gasit bilet din Los Angeles este la expozitia lui Yayoi Kusama de la Muzeul de Arta Moderna, Broad. Evenimentul se numeste „Infinity Mirrors” si este o retrospectiva a operelor artistei japoneze, ce cuprinde cincizeci de ani de munca.

Muzeul a vândut toate cele 50.000 de bilete în prima oră și, în fiecare dimineață, afara, la intrare,  se formeaza o coadă in speranta ca se mai poate gasi un bilet in plus, cu 30 de dolari.

Pe lângă vizionarea picturilor lui Kusama și a efemerei prezente a autoarei, fiecare bilet implica si o foarte ravnita patrundere de 30 de secunde în interiorul fiecăreia dintre cele șase „camere infinite” – camere cu oglinzi, în care LED-urile luminoase ce stralucesc, dovlecii acrilici luminescenti sau orbitele plutitoare formează un abis caleidoscopic imersiv, .

Pentru Kusama, câmpurile infinite de lumină înseamna dematerializarea corpului ce devine una cu universul; pentru cei mai mulți dintre cei care iau bilet, este pana la urma, un selfie remarcabil.

Impactul remarcabil al artei selfie, cum este si aceasta, tinde sa devina un mar al discordiei intre cei din lumea artei, ceea ce incita la reactii fata de expozitia lui Kusama. Roberta Smith de la New York Times a numit-o pe artista „un mic șarlatan” care „cucereste publicul cu camere  infinite, cu oglinzi, care atrag o hoardă de căutători de sine„. LA Times a mers mai departe: „Cea mai interesantă caracteristică a acestor camere este că uitandu-te la fotografiile tale omniprezente, este la fel de satisfăcător ca și cum ai fi acolo„.

Kusama, care a imaginat camere infinite, inca din anii 1960 și care a trăit voluntar într-o clinica de boli mintale din Tokyo, din 1977, a trait o renaștere a interesului publicului față de munca ei abia la sfârșitul anilor 2000, în perioada in care smartphone-urile deveneau vedete mondiale.

Efectul Kusama este un fenomen universal, ceea ce a dus la deschiderea de expozitii concurente la ambele galerii David Zwirner din New York, la galeria Queensland de artă modernă și la deschiderea unui muzeu dedicat lui Kusama, in Tokyo, în luna septembrie.

(sursa: theguardian.com)

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *