De la Cannes la București

2017 a însemnat pentru echipa festivalului Les films de Cannes a Bucarest un an plin, concretizat prin mulți invitați și filme spectaculoase prezentate aici în premieră. Proiectului deja consacrat (și ca atare, exportat și în alte orașe din țară), i s-au adăugat altele, ca: Audience Award (afla la ediția a doua) și, ca o noutate absolută, American independent film festival. Prima ediţie a ineditului festival a inclus discuții cu invitaţi speciali și secțiunea Focus Ethan HawkeAu venit la București John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Ethan Hawke – acesta  introducând personal și filmul Born to Be Blue pe 19, precum si Boyhood, pe 20 septembrie, la CinemaPRO.

Revenind la filmele de Cannes, una din cele mai așteptate proiecții a fost a filmului premiat cu Palme d’Or pe croazetă, Pătratul controversatului regizor suedez Ruben Östlund – cunoscut și pentru Force majeure. Și premiatul de anul acesta (The Square) este tot un film polemic, chiar dacă ipocrizia burgeză de aici ni se pare nouă, românilor, oarecum împotriva curentului general care a impus anul trecut I, Daniel Blake al regizorului Ken Loach.

i,blakChiar dacă anunțase că Jimmy’s Hall va fi ultimul său film, britanicul a recidivat cu acest nou gen de documentar social, radical și fără concesii. Revenind la The Square, spuneam că este un film împotriva acestui curent în care cineastul se vede pe sine  ca ultim apărător al demnității umane și denunțător al absurdităților din societatea actuală. The Square vine cu perspectiva opusă, a societății de consum (fals burgheze) care interacționează doar accidental cu periferia, iar atunci când își părăsește pătrățelul, sau zona de confort, se sperie.

Abia la final protagonistul ajunge să coboare și să urce înapoi pe scara socială, ca pentru a da sens vieții sale pseudo-culturale, pe care se grefau, până la acel moment, doar micro-scene disparate, mai puțin consistente. Spre deosebire de tâmplarul Daniel Blake, curatorul de artă Christian este un personaj care nu poate fi acuzat de spectator că practică șantajul sentimental, chiar dacă în lumea sa el apare ca manipulator. Abia spre final, când este acuzat întâi de o femeie, și apoi, în direct, de presa indignată de clipul devenit viral, Christian redevine (și în ochii noștri) uman, chiar dacă pare în continuare la fel de snob. O anti-poveste traversată de un umor deosebit de fin, pe care ar fi păcat s-o ratați!

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *