A fi sau a nu fi… opera lui Da Vinci

Dupa ce a doborat recordul mondial la cea mai scumpa pictura vanduta vreodata la o licitatie – 450,3 milioane de dolari – „Salvator Mundi” de Leonardo da Vinci se afla in centrul unei dezbateri aprinse intre critici si istorici care se intreaba daca acest tablou pe lemn al lui Isus a fost vreodata atins de penelul lui Leonardo. In fotografie – pictura inainte si dupa restaurare. 

Exista presupunerea ca tabloul ar fi putut fi pictat de Giovanni Boltraffio, un artist italian care a lucrat ca elev în studioul lui Leonardo.

Mulți experți în artă care au vazut tabloul „Salvator Mundi” au petrecut o săptămâna intreaga in dezbateri privind autenticitatea sa. „Nu cred că atribuirea acestei lucrari lui Leonardo Da Vinci este corectă„, a spus Todd Levin, curator și consilier de arta la Levin Art Group din New York.

Michael Daley, artist și director al ArtWatch UK, organizatie care militeaza pentru protejarea artei împotriva unor tratamente dăunătoare, pune de asemenea la îndoială originea picturii. „”Salvator Mundi” este o epava a unei lucrări fără istorie înainte de 1900″, a spus Daley.

Nu s-a stiut nimic despre aceasta lucrare din 1763 până în 1900 – un decalaj prea mare de timp pentru a dispărea – cand a fost achiziționata de colecționarul de artă Charles Robinson din Richmond, de lângă Londra, care a crezut că a fost pictata de un discipol al lui Da Vinci, Bernardino Luini.

A fost vândută la Sotheby’s pentru $ 60 în 1958, a fost apoi restaurată și creditata ca fiind un Leonardo autentic, în 2011. A fost expusă la Galeria Națională din Londra, înainte ca miliardarul rus Dmitri Rybolovlev să cumpere tabloul în 2013 pentru 127,5 milioane de dolari.

Cea care a restaurat tabloul, Dianne Modestini, a început să lucreze la „Salvator Mundi” în 2005. Abordata prin e-mail, Modestini sustine ca opera de artă este un Leonardo și nu este de acord cu ideea potrivit careia opera de artă a fost re-pictata.

Pictura este cu siguranță de Leonardo și a fost studiată cu scrupulozitate, conservată și restaurată„, a scris Modestini. „A fost deteriorata, dar nu „puternic re-pictata”,  ceea ce ar fi fost lipsit de etică„.

Cu siguranta, subiectul este abia deschis…

Foto: pictura inainte si dupa restaurare

(sursa: theguardian.com)

 

 

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *